Finner gullet...

Nyhetsbrev november 2023

Hensikten med nyhetsbrevet er å få ut mer informasjon til medlemmer på hva som rører seg i klubben og ellers i basket-Norge. Vi ønsker bidrag velkommen til neste nyhetsbrev. Nyhetsbrevet blir publisert med jevne mellomrom. Meld deg på nyhetsbrevet ved å sende en mail til: newsletter@pirates.no

Fra kamp mot Ulriken. Foto: Erik Forberg

Hva skjer fremover?

Det er full fart på alle lagene. På denne siden av jul spiller herrene hjemmekamper i morgen, 12.11 16:30 mot TNT Towers, deretter er neste og siste hjemmekamp dette året lørdag 16.12 mot Bergen Elite. Kampen mot Ullern som egentlig skulle gå den 18.11 er blitt flyttet til søndag 04. februar 16:00. Kom på kamp! Det er nytt billettsystem, kan derfor kjøpe billetter digitalt her: https://buyticket.no/NBBF/

Alle medlemmer kommer inn gratis dersom de har på seg klubbtøy fra Puma!

For våre nest yngste, EasyBasket-spillerne er det satt opp to helger til, 19. november og 17. desember. Vi gleder oss til neste gang! Mange fornøyde spillere og voksne forrige gang, vi jobber på å få på plass flere gode opplevelser og dager.

Neste uke er det også fotografering i Vågsbygdhallen av alle klubbens lag. Alle spillere vil motta skjema som skal underskrives dersom de ønsker å være med på fotografering. Dette er for å overholde GDPR og lignende. Det vil være mulig å hente fotolapper i kiosken under herrekamp, dersom det er noen som ikke har vært tilstede eller fått enda. Noen trenere har kanskje ikke levert ut enda heller, og da er det mulig å hente her.  

Herrespillerne vil også dra på skolebesøk, og det er blant annet planlagt besøk til Wilds Minne, Solholmen, Sjøstrand og flere andre skoler og alderstrinn. Ta kontakt med klubben om du/dere vet om en klasse som har lyst på besøk i gymtimen!

På fredager er det åpen hall i både Vågsbygdhallen og på Idda Arena. Vi merker at det er stadig flere som kommer. Ta gjerne turen!

For å følge med på flere av klubbens kamper kan en søke opp klubben på appen «MinBasket». Her kan en da følge alle lagene som er U13 og oppover i deres kamper, både live og i ettertid. Her ligger scores, perioder og enkel statistikk.

Herrene takker for kampen. Foto: Erik Forberg

Oppdateringer fra styret og komiteer

Denne sesongen har vi jobbet videre med å sette komiteer, avklare roller og jobbe mot mer bærekraftige løsninger på organisasjonsfronten. Vi prøver også å lage lister og enkle instruksjoner for hvordan arrangementer og ting gjennomføres slik at vi letter arbeidet over tid. Tanken er at vi involverer flere, tidligere og sånn sett bygger videre på en «vi-kultur».

Klubben har store muligheter når det kommer til sponsorfronten. I forhold til størrelsen på klubben og antall aktiviteter jobber derfor styret med å finne gode, langsiktige samarbeidspartnere for klubben. Derfor er vi veldig heldige som har fått med Execu på laget! De ønsker å komme opp på veggen i Vågsbygdhallen, og støtte breddearbeidet som gjøres i klubben. Veldig kult, og ganske enestående.

Styret er i samtaler med to andre sponsorer, og vi kommer ut med mer informasjon så snart vi har mer å komme med.

Sportslig utvalg jobber med å utvikle en sportslig plan, når denne er på plass så muliggjør dette at flere andre brikker og strategier blir lagt. Eventkomiteen har hatt mange arrangementer, blant annet en veldig vellykket første kamphelg for herrene, men også fått i gang kiosk på flere av barne- og ungdomskampene og ordnet med sekretariat hvor vi nå har en god og stor gjeng som er med på å sitte. Kult!

Økonomikomiteen melder om at de i år har merket en økning i antall medlemmer som betaler innen tidsfristen, dette er en veldig god utvikling! Vi ønsker gjerne at dette fortsetter, og vil følge opp ubetalte fakturaer. Husk at vi har flere mulige støtteordninger, og kan hjelpe til med å søke på disse. Ta kontakt på Helen@pirates.no eller Anders@pirates.no om det er noen som trenger hjelp med å søke.

Videre har det blitt søkt om å holde åpen hall på fredager, lørdager og søndager også gjennom Bufdir, og prøver å finne ut hvordan vi kan skape og ha mer aktivitet fremover. Kom gjerne med innspill og tips om det er noen som har kjennskap til noen eller noe!

U16Elite etter Bærum Open

Ønsker du å bidra, men usikker på hvordan?

Enkleste måten; like, del, følg og lagre innhold vi publiserer på våre sosiale medier. Desto mer av vårt innhold som deles, jo flere når vi ut til. Enkelt, gratis og engasjerende.

Vi har grasrotandel. Den gir deg som spiller hos Norsk Tipping mulighet til å støtte oss uten at det koster oss noe. Hver gang du spiller går inntil 7% til oss, men påvirker ikke din innsats, premie eller vinnersjanser. Det er vinn-vinn for oss alle. Søk opp KRISTIANSAND BASKET på norsk tipping sin side eller send SMS med «Grasrotandelen 979335504» til 60000.

I tillegg har vi nå gått inn i et samarbeid med Storebrand der de har lansert sitt konsept; RÅTASS. Norges idrettsforbund og Råtass har inngått et strategisk partnerskap med 100 % fokus på breddeidretten. Målet er å skape betydelig nye løpende inntektsstrømmer til breddeidretten. Storebrand Forsikring, som gir 4% tilbake til det lokale idrettslaget og/eller lagkassen. Dette er enkelt, langsiktig og medfører ingen ekstra kostnader for sluttbruker. Tvert imot. Konseptet kan sammenlignes med Grasrotandelen fra Norsk Tipping.

Dersom du allerede er kunde hos Storebrand, så kan forsikringene ved en gjennomgang enkelt oppgraderes, slik at 4% genereres rett til klubben på samme måte som om du er en ny kunde. Se mer i bildet under.

For ca. 5-6 år siden hadde vår klubb omtrent 8-9 lag og rundt 120 aktive medlemmer. Dette tallet har nå økt til 31 lag og over 350 aktive medlemmer. Veldig kult!

På den samme tida, så har antall personer som bidrar i styret gått fra 7 til … 8!

Det som 7 personer kunne gjøre med 8-9 aktive lag er ufattelig langt foran det oss 8 klarer nå med SÅ mange lag og SÅ mye aktivitet. Vi får det ikke til og derfor trenger vi DEG.

Vi har et fungerende styre og folk som tar ansvar, men vi trenger flere folk til å hjelpe oss å drive klubben.

Vår klubb har KOMMITÉER, der folk kan delta uten å måtte ta på seg «lederansvar». Følgende komitéer er det mulig å bli med i og hjelpe klubbens drift:

Økonomi:

Jobber med å skaffe sponsorer til klubben, Pirates Cup og kamparrangementer. Bestemmer budsjettet for klubben. Bidrar til å sette treningsavgift, skaffe dugnader og prøvergenerelt å ta seg av det økonomiske i klubben.

Event:

Våre events er primært kamper og avvikling av disse. Her er man med på å planlegge hvordan hjemmekampene til herrelaget skal organiseres, hvem og hva som skal være i kiosken. Når skal Easybasket-helger organiseres og hvem gjør hva. Andre arrangementer som Kick-off, juleavslutning etc. faller også inn under her.

Sportslig:

Er med på å ta seg av det basketfaglige. Organiserer klubbens ambisjoner og mål. Bestemmer hvilke krav vi har til spillere og trenere i klubben. Bl.a. hva slags spillestil vi skal ha, og hva slags kunnskap våre spillere skal ha når etc.

Medie- og kommunikasjon:

Hjelper vårt ansikt utad, skrive korte artikler om hva som skjer i klubben som kan deles både med eksterne aktører som FVN og KRS og internt i klubben. Vedlikeholder våre SoMe-kontoer og skaper engasjement på disse. Organiserer informasjonsflyten i klubben, internt og eksternt.

Utenom det sportslige utvalget så trenger du INGEN kunnskap om basketball for å bidra. Vi ser frem til å høre fra deg – vi trenger hjelp allerede nå!

OBS: Akkurat som styreverv i vår klubb er dette dugnadsbasert og ulønnet. 🙂

Zeljko Jakovljevic er gira på ny sesong Foto: Steven Andersen